maandag, 10 april 2017 11:21

Blijf in beweging, doe het veilig!

valpreventie17Mariette, 76 jaar, heeft haar arm in het gips. Toen ze verleden week op haar kousen de trap afkwam, is ze uitgegleden. Resultaat: veel blauwe plekken, stram én een gebroken pols. 

Eén op de drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Zo'n valpartij heeft vaak nare gevolgen. Tijdens de zesde Week van de Valpreventie, van 24 tem 30 april 2017, roepen we iedereen op om valincidenten te vermijden: volg deze tips, wees actief maar doe het op een veilige manier.

Eén op de drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Zo'n valpartij heeft vaak nare gevolgen. Stoornissen in evenwicht, spierkracht en/of mobiliteit zijn enkele van de belangrijkste risicofactoren voor een val. Ze kunnen vermeden worden door regelmatig te bewegen. Dat is de beste remedie om valpartijen te voorkomen. Tijdens de zesde Week van de Valpreventie van 24 tem 30 april 2017 roepen we iedereen op. Vermijd valincidenten: volg onze tips, wees actief maar doe het op een veilige manier. Begin er vandaag nog aan!

 

Onze tips:

Blijf actief

  • Zit niet te lang stil.
  • Beweeg dagelijks minstens 30 minuten zoals bijvoorbeeld wandelen, zwemmen, werken in de tuin, spelen met de kleinkinderen.
  • Werk aan je evenwicht, spierkracht en lenigheid.
  • Beweeg in functie van je eigen mogelijkheden.

 

Ga voor een veilig huis

  • Vermijd gladde of natte vloeren, losliggende kabels of omkrullende tapijten.
  • Gebruik een veilige trapladder, zorg voor voldoende verlichting en handgrepen.

 

Verzorg je voeten

  • Loop niet op blote voeten of kousen.
  • Laat voetproblemen behandelen (eelt, ingegroeide nagels, …).
  • Draag gemakkelijke schoenen die je voet omsluiten. Draag de juiste maat. De zool is best plat (zonder hakje) en met profiel aan de onderkant.

 

1704 Afbeelding schoenen

 

Kijk uit met je ogen

  • Draag een bril als het nodig is
  • Hou je bril proper en binnen handbereik
  • Zorg voor een regelmatige controle bij de oogarts

 

Eet evenwichtig en gezond

  • Beperk je alcoholgebruik.
  • Calcium en vitamine D zijn belangrijk voor stevige botten en spieren. Je vindt Calcium in vis, melkproducten en bepaalde groenten en fruit (bv. broccoli, pruimen). Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht.

 

1704 Afbeelding calcium

 

Let op met medicijnen

  • Bespreek het gebruik van medicijnen steeds met je huisarts, ook als het gaat over pijnstillers.
  • Vermijd kalmeer- en slaapmiddelen.

Praat over je medicatie met je apotheker.

 

Voorkom duizeligheid bij het rechtstaan

  • Sta rustig recht uit bed of de zetel.
  • Haast je niet naar de bel of de telefoon.
  • Ben je vaak duizelig? Praat erover met je huisapotheker of -arts.

 

Heb je moeite met je evenwicht? Ben je onlangs gevallen? Neem dan contact op met je huisarts.

Meer tips en informatie vind je op www.valpreventie.be.